Branża modowa należy do specyficznych. Nie wszystko zależy w niej od jakości produktu i jego ceny. Dynamika zmieniającego się rynku sprawia, że o atrakcyjności konkretnego produkty coraz częściej świadczy wizerunek marki, czyli fashion pr. Klienci są wierni konkretnym firmom. Na takim fundamencie można zbudować potężny biznes, który nie tylko wyprzedzi konkurencję, ale wręcz ją zdegraduje.
Dobrze skrojony strój
Odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona kampania wizerunkowa jest jak dobrze skrojone ubranie. Wszystkie elementy są na właściwym miejscu, nic nie wystaje i nie uwiera. Jednocześnie strój wyróżnia się z tłumu, dzięki czemu kolejne grono potencjalnych klientów ma szansę go dostrzec. Fashion pr to niezwykle trudny proces tworzenia kampanii, promującej markę. Wymaga zrozumienia skomplikowanego i dynamicznie rozwijającego się rynku i praw, jakie nim rządzą. Ten „strój” ma kilka warstw materiału, które muszą być dobrze zaplanowane od samego początku. Na jakie elementy zwrócić uwagę przy opracowywaniu strategii dla własnej firmy odzieżowej?
- Analiza środowiska, czyli audyt w najbliższym otoczeniu. To także zebranie informacji o tym, jak działa konkurencja, co obecnie jest na topie, o czym piszą media na temat mody i na jakie produkty czekają klienci.
- Cele kampanii, czyli założenia, których warto się trzymać. To moment na konkretny fashion pr, czyli zaplanowanie wizerunku i określenie, jakich rezultatów chcemy oczekiwać.
- Narzędzia i kanały, niezbędne do realizacji kampanii. Nie każde medium społecznościowe pasuje do konkretnego biznesu. Lepiej nastawić się na dwa kluczowe, niż bez powodzenia funkcjonować we wszystkich przodujących.
- Budżet kampanii, czyli całkowity koszt planowanej strategii. Musi zawierać wszystkie źródła dochodów i każdy, nawet najdrobniejszy wydatek.
- Pomysły – oprócz tych strategicznych, kampania może a wręcz powinna zawierać pomysły spontaniczne. Inspiracje można czerpać zewsząd, ponieważ kreatywne idee rodzą się w najmniej oczekiwanych momentach. Bywa, że to one stoją za sukcesem promocyjnym.
Narzędzia i kanały komunikacji
Fashion pr nie istnieje bez mediów tradycyjnych i społecznościowych. Powodzenie kampanii promujących markę jest uzależnione od właściwego doboru narzędzi komunikacji. Można je podzielić na narzędzia tradycyjne, społecznościowe i bezpośrednie. Za najbardziej popularne a przy okazji skuteczne uchodzą pokazy mody, tworzenie lookbooków i trendbook’ów, showroomy, spotkania z prasą, kanały na YouTube, wysyłki kreatywne czy też zaangażowanie stylisty. Skuteczny fashion pr musi być nastawiony na wielokanałowość. Wynika to z faktu, że w branży modowej kluczowy jest czas. Produkty sezonowe i nowe trendy mają krótką żywotność, dlatego brak świadomości, jak ważne są kluczowe terminy, może sprawić, że nawet doskonała kolekcja przejdzie bez echa, czyli wzmianek w ważnych mediach.
Fashion pr to działanie długofalowe. Raz osiągnięty sukces wcale nie musi się powtórzyć. Dynamika rynku wymaga bowiem stałego trzymania ręki na pulsie i szukania nowych, efektywnych rozwiązań.